اقدام لازم در مواجهه با بچه دادن کندو


زنبورداری یک شغل پر هیجان و پرچالش است که بچه دهی کندو یکی از این چالش های همیشگی در فصل بهار و تابستان خواهد بود.بچه دادن کندو که از آن به طغیان زنبورها نیز یاد می شود، یکی از اتفاقات اجتناب ناپذیر در زنبورداری است. به ویژه اگر شما یک کلونی قوی داشته باشید، احتمال اینکه کندو و شرایط آن به سمت بچه دادن برود زیاد خواهد بود. وقتی درمورد یک اتفاق اجتناب ناپذیر صحبت می کنیم، باید راهکارهایی نیز برای مواجهه با آن داشته باشیم. یک زنبوردار موفق باید تلاش کنند تا اقدامات لازم را در مواجهه با بچه دادن کندو به کار برده و وظایف خود را به درستی انجام دهدو در این صورت نه تنها بچه دهی کندو بد نیست؛ بلکه ممکن است به بهبود وضعیت زنبورستان و افزایش بهره وری نیز کمک کند.

همان طور که می دانید بچه دادن کندو زمانی اتفاق می افتد که کلنی در حالت قوی قرار گرفته و تخم ریزی زنبور ملکه افزایش یافته است. به همین علت شما به عنوان زنبوردار با شرایط مناسبی در زنبورستان خود مواجه هستید. در این شرایط ممکن است که یک یا چند کلونی آماده بچه دهی شوند. در این وضعیت، نباید موقعیت به دست آمده را از دست داده و جلوی بچه دادن کندو را بگیرید. بلکه باید از روش های هوشمندانه استفاده کنید تا از این تهدید یک فرصت فوق العاده عالی بسازید و روند خوب کندوهای خود را حفظ نمایید.

استفاده از راهکارهای مختلف برای مواجهه با بچه دادن کندو به شما کمک خواهد کرد تا بهترین حالت را در شرایطی داشته باشید که ممکن است برای برخی به عنوان یک تهدید محسوب شود. در این مطلب تلاش شده تا به صورت خلاصه به نکاتی برای مواجهه با بچه دهی کندو اشاره شود. با مطالعه این نکات شما می توانید به روند موفقیت آمیز زنبورداری خود ادامه داده و شرایط را به نفع خود تغییر دهید.

هوشیاری زنبوردار اولین و مهمترین اقدام او برای مواجهه با بچه دهی کندو است
شاید بتوان گفت که تمام وظیفه زنبوردار در مواجهه با بچه دهی کندو در همین یک جمله خلاصه می شود که زنبوردار باید تمام خود را برای بچه دهی کندو در شرایطی که احتمال آن وجود دارد، آماده کند. زنبوردار باید تلاش کنند تا قبل از اینکه غافلگیر شود، شرایط زنبورستان را برای بچه دهی کندوها آماده کند.

یک زنبوردار موفق اطلاعات دقیقی در مورد روند بچه دهی کندو داشته و خیلی زود متوجه شروع حرکت کلنی به سمت بچه دهی می شود. به همین علت تمامی امکانات و تجهیزات لازم را برای مواجهه با بچه دهی کندو مهیا می سازد. در نتیجه اگر هر زمان زنبور ملکه با تعدادی از زنبورهای کارگر کندو را ترک کردند، زنبوردار غافلگیر نخواهد شد. آمادگی او باعث می شود تا بتواند با انجام اقدامات هوشمندانه، شرایط را به نفع خود و زنبورستان تغییر دهد.

توجه داشته باشید که یک زنبوردار زمانی می تواند آمادگی خود را برای مواجهه با بچه دهی کندو حفظ کند که وارسی های مداوم بر روی کلنی های مختلف داشته باشد. بررسی های منظم به ویژه در فصل بهار و تابستان کمک می کند تا هیچ اتفاقی از چشمان زنبوردار پنهان نماند و در نتیجه چند روز قبل از بچه دهی کندو، زنبوردار متوجه شرایط شده و خود را برای مواجهه با آن آماده کند.

رفتار هوشمندانه برای هدایت زنبورها به کندوی جدید
وقتی زنبوردار خود را برای شرایط بچه دهی کندو آماده کرده باشد، قطعا زمانی که ملکه زنبور به همراه زنبوران کارگر از کندو خارج می شوند، آمادگی لازم برای رفتارهای طبیعی به منظور هدایت زنبورها به کندوی جدید را خواهد داشت. این موضوع بسیار مهم است که زنبوردار بتواند رفتارهای طبیعی و به دور از حساسیت زایی برای زنبورها داشته باشد. در این صورت بدون حساس شدن زنبورهای پیش قراول که انتخاب کننده محل کندو جدید هستند، زنبورها کندوی از قبل آماده شده را انتخاب می نمایند.

برای اینکه زنبوردار بتواند رفتار طبیعی داشته باشد، بهتر است حتما با افراد خبره مشورت نموده و در دوره ها و کلاس های زنبورداری شرکت نماید. به ویژه زنبورداران تازه کار بهتر است در دوره های مختلفی شرکت کنند که در این دوره ها مواجهه با چنین شرایطی را آموزش می دهند. البته آموزش های آنلاین و مطالعه کتاب های مختلف نیز می تواند در این زمینه کمک بزرگی برای زنبورداران جوان و تازه کار باشد.

کندوی جدید زنبوران عسل باید حرفه ای انتخاب شود
نکته دیگری که از وظایف زنبوردار در مواجهه با بچه دهی کندو است، انتخاب کندوی جدید برای اسکان زنبورهای خارج شده از کندوی قدیمی است. زنبوردار باید یک کندوی جدید را برای هدایت زنبوران در نظر بگیرد. البته توجه کنید که این کندو بهتر است به گونه ای انتخاب شود که نظر زنبوران را به خود جلب نماید. در این صورت زنبوران پیش قراول، کندوی از پیش تعیین شده را برای سکونت بر می گزینند و با رقص خاص زنبوری، دیگران را نیز برای مهاجرت خبر می کنند.

این وظیفه زنبوردار است که این محل را به آن ها نشان دهد. چه بهتر که اگر کندوی قبلی شما کندوی سبدی بوده است، حالا که می خواهید زنبورستان خود را گسترش داده و از بچه دهی کندو بهترین استفاده را کنید، از کندوی جعبه ای استفاده نمایید. کندوی جعبه ای به شما کمک می کند تا هم وارسی بهتری از کندو داشته باشید و هم بهره وری زنبورستان تان را افزایش دهید.نکته دیگری که وجود دارد این است که تا جای ممکن از کندو دست دوم استفاده نکنید؛ چرا که ممکن است کندوی استوک خریداری شده ناقل بیماری های مختلف زنبور باشد. البته اگر خرید کندوی دست دوم را به صورت هوشمندانه انجام دهید، قطعاً دچار مشکلی نخواهید شد.

سخن آخر
زنبورداری یک شغل پر هیجان و پرچالش است که بچه دهی کندو یکی از این چالش های همیشگی در فصل بهار و تابستان خواهد بود. اگر زنبوردار تمام توجه خود را به زنبورستان و کلنی های فعال در زنبورستان معطوف کند، احتمالا بهترین نتیجه گیری را از بچه دهی کندو خواهد برد. پس بهتر است کمی بیشتر از روند بچه دهی کندو و روش های مواجهه با بچه دادن کلنی مطلع شوید.بهترین راهکار شرکت در کلاس های آموزشی است ؛اما می توانید از مشورت افراد باتجربه نیز استفاده کنید. اگر شما تجربه ای در این زمینه کسب کرده اید.